reklama

Ujo Pali, ja a hrdličky

Je letný podvečer, mesto už podriemkáva. Akoby zaspávalo na vlnách tisícich svetiel. Sedíme na terase s pohárom kvalitného vína. Som veľmi hrdý na tento okamih.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Sedím s básnikom Pavlom Stanislavom Piusom a popíjame, rozprávame sa. Lepšie povedané, pán Pius mi dáva rady, zaúča ma do básnického remesla. Hoci držím v ruke svoj druhý diplom za básnickú tvorbu viem, že ako devätnásťročný sa mám, čo ešte učiť od starších básnikov.

A Pali báči, ako som ho po dvoch deci vína mohol oslovovať, len rozpráva. Je mi v jeho prítomnosti veľmi dobre. Tak sa rozprávame o poézie, o umení, o tvorbe mladých adeptov poézie. A odrazu sa téma zvrtne do duchovnej sféry.

- Gabko, hovorí ti niečo duchovná poézia? -

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

- Áno Pali báči, rád čítam Rúfusa, Svetoslava Veigla a vašu, vašu krásnu duchovnú poéziu s dedinskými prvkami a kresťanskými tradíciami, Pali báči. -

- Gabko, správny postreh. Ak ťa tento žáner oslovuje, prečo sa mu nevenuješ? Duchovná poézia je krehká, ako tento párik bielych hrdličiek, pozri. -

A naozaj zaregistroval som pri nás párik bielych hrdličiek ako sa cukrujú. Slnko zapadalo sa obzor. Tma sa dvíhala k oblohe a mňa zaujal pohľad na Pali báčiho. Jeho dobrácke a úprimné oči, jeho obrovská charizma a láska k mladým začínajúcim adeptom poezie. Senica v zrkadle svetiel dvíhala zo zeme svoj čierny závoj a Pali báči len rozprával a rozprával. Mne ako mladšiemu prináležalo počúvať a učiť sa. V tom Pali báči povedal.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- Si Gabriel, máš biblické meno. Prináleží ti rozvíjať tento básnický žáner. Veď ty, Gabko, si dobrý ako ten párik bielych hrdličiek, dobrý od srdca ako chlieb. -

Odrazu mi hrdličky prisadli na plecia. Zvláštny okamih. Skoro som rozbil pohár s vínom.

- Vídíš, Gabko, hrdličky vycítili, že si dobrý človek. -

Vyhrkla mi slza z oka. Od dojatia som prehltol horkosť, ktorá ma dusila. Prežíval som v tom období ťažké chvíle, prestať písať som však neprestával. Písanie ma držalo nad vodou. O to viac som si vážil takéto zvláštne a neskutočne krásne chvíle.

V ten večer sa čosi vo mne pohlo a začal som sa pozerať na duchovnú poéziu inými očami. Nehrial ma pocit, že som získal na Literárnej Senici ďaľšie ocenenie - diplom, skôr ma hriali slová Pali báčiho - Pavla Stanislava Piusa, neskôr priateľa v každom čase, na ktoré sa vždy môžem spoľahnúť. A dodnes, keď dotýkam sa pera a píšem, myslím na jeho slová, na hrdličky na terase, na skoro rozbitý pohár pravého modranského vína, a na ten pocit na srdci, ktorý by som ešte rád chcel znova zažiť, pocit hrdosti a pochopenia Pali báčiho.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po rokoch popíjame vínko ako kolegovia na schôdzi Spolku slovenských spisovateľov a darmo pohľadom z okna hľadáme párik bielych hrdličiek. Jedno je isté. Pochopil som. Poézia dáva krídla. A my básnici sme stvorení na večný let, iba dávať a vždy skromne brať.

Gabo Németh

Gabo Németh

Bloger 
  • Počet článkov:  1 227
  •  | 
  • Páči sa:  0x

profesionálny knihovník, básnik, spisovateľ, od roku 2006 člen Spolku slovenských spisovateľov. Vydal básnické zbierky: Za súmraku, Slnko nad básňou, Rodinný album.V roku 2016 mu vyšla vo vydavateľstve Spolku slovenských spisovateľov už v poradí štvrtá básnická zbierka Srdce na kľúč. Táto zbierka dosiahla celkom slušný úspech.Prekladá sa do dvoch jazykov: do taliančtiny a čínštiny, preto sa autor rozhodol až po jeho preložení poslednej básnickej zbierky Srdce na kľúč ponúkne svoje dielo na slovenský trh.Domnieva sa totiž, že týmto zbierka Srdce na kľúč dosiahne to, čosi básnik Gabriel Németh zaumienil, nájsť svojimi veršami skutočnú cestu nielen k slovenskému čitateľovi ale aj zahraničnému.Momentálne Gabriel Németh dokončil svoj prvý román Slzy pre bolesť a mieri s ním do vydavateľstva IKAR.Autor sa venuje duchovnej poézii. Chce byť pokračovateľom katolíckej moderny a venovať sa spisovateľskej tvorbe ako autor - spisovateľ......, Zoznam autorových rubrík:  Nezaradenádenná čítanosťdenná čítannosť

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu