reklama

Strach menom šikana

Volám sa Adam Štrbina. Som študentom na strednej polygrafickej škole, ktorá je spojená so strednou chemickou školou. Študujem prvý ročník.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Tento školský rok nie je ťažký, je to opakovanie učiva zo základnej školy. Zvládam to.

šikana
šikana (zdroj: wwww.googleobrazky.sk)

Vždy som bol dobrý žiak a dosahoval som dobré výsledky. Treba povedať, že sa mi darí. Môj otec mi vravieval: Uč sa, raz sa ti to zíde v živote.

 Fascinuje má vôňa knihy, keď si ju kúpim v kníhkupectve, a možno práve preto som sa dal

na polygrafiu, aby som ako tlačiar prvý cítil jej vôňu.

 Na internáte sa priatelím najviac s Karolom. Veľmi si rozumieme. Obaja máme radi šport.

On je na atletiku, ja na futbal a hokej. Obdivujem kolektívne hry, ten team ducha, a najmä tú bojovnosť, ktorá všetkých hráčov spája. Pamätá si to presne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 V ten deň bola streda. Prváci vyučovanie skončili skôr. Imatrikulaciu mali už dávno za sebou. Pasovali nás za prvákov prvého rádu a boli sme na to patrične hrdí.

 Pred školou čakám na Karola. Vchodové dvere školy sa nečakane otvoria, prichádza Karol. Je to perfektný chalan a kamarát.Hocikedy sa na neho môžem spoľahnúť. Pomáha mi v matematike a ja jemu s chémiou.

Vykročí ku mne a priateľsky ma osloví. - Môžeme ísť, električka k intráku nám ide za dvadsať minúť. V pohode to stihneme. – naznačí Karol.

- Jasnačka. – poviem a pridám do kroku.

 Cesta na zastávku trvá dobrých desať minút, ešte stále si máme čosi si medzi rečou povedať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Už vidím hlavnú križovatku, blížime sa k cieľu a za chvíľu sme tam. Je ten pravý čas, trocha sa poponáhľať.. - Pohnime kostrou, Karol! – vyzvem ho a za pár minút sme na zastávke.

 - Dnes bol celkom pohoďácky deň. Dokonca nás pustili skôr. – pokračuje v rozhovore.

-Máš pravdu. – súhlasím s ním.

- No najhorší bude maturitný ročník, nejako ho zvládneme. Prežijeme ho predsa. – musím končiť našu debatu, pretože električka práve prichádza. Nastúpime si do nej a zvezieme sa k internátu. Sú to iba štyri zastávky, krátka trasa, na ten čas sa nám neoplatí ani si sadnúť. S Karolom sme spoločne na izbe, je s nami ešte Evžen aj Ondro.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Som vedúci izby, mám zodpovednosť za jej poriadok, podľa toho sme ohodnotení a dostávame do mesta vychádzky. Ani raz sme ich nemali zakázané. Za prvý polrok 1983- 1984, sme boli vyhlásení ako najlepšia izba na internáte a od hlavného vychovávateľa sme dostali mimoriadnu pochvalu. Červienka, tak sa volal náš hlavný vychovávateľ, najviac preferoval priateľstvo so štvrtákmi a občas si s nimi cez víkend vypil. Zabávali sa do tretej nad ránom a my prváci sme vôbec nevedeli spať. Nikto z nás sa nechcel ozvať, pretože sa bál. Štvrtáci nám jasne povedali, čo len cekneme ,čo sa tu na internáte deje, všetci do jedného budeme modrí do krvi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Od istého času štvrtáci z chemickej prichádzali na internát veľmi čudní. Druhák Miro mi povedal, že čosi počul o ich fetovaní. Popoludní robili s učiteľmi chemické pokusy a poniektorí z učebne údajne kradli čikuli a rôzne lepidlá. Kombinácia fetu a alkoholu, ktorí si neskôr kúpili a šikovne prepašovali cez vrátnicu, nebola najšťastnejším riešením pre náš internát. Spôsobovalo to ich agresivitu študentov z chemickej školy na nás prvákov a tu niekde sa začala ich šikana, ktorá nemala konca kraja.

 Bol víkend nikto z vychovávateľov nebol na internáte, riaditeľ bol odcestovaný a na internáte bol jediný dozor, a to stará sedemdesiatšesť ročná stará žena, vychovávateľka z druhej strany, kde boli ubytované dievčatá.Tá iba zastupovala chýbajúcich vychovávateľov.

 Chlast bol nakúpený, dievčatá informované, kedy môžu prísť k štvrtákom a žúr sa mohol začať.Chalani z chemickej sa staručkej vychovávateľky nebáli, veď tá spala už o desiatej ak drevo a nezobudil by ju ani rusky tank. V tú sobotu bol na internáte žúr ako sa patrí. Alkohol sa na stole prelieval ako starý Dunaj, dievčatá opité pod Boží obraz robili chalanom striptíz a všetci sa zabávali. Na izbách štvrtákov bolo riadne veselo.

 Dovolím si povedať sobotňajšia noc na izbách bola plná vášne a sexu, ten čurbes sa už nedal zniesť. Prváci jednoznačne museli mlčať, nemali právo ozvať sa. Karol to tak však nenechal, bol horkej povahy a skákať po hlave si nedal. Vošiel doMilanovej izby v tom najlepšom. Ten ležal na Jane a milovali sa. Boli opití a bolo im jedno,čo sa okolo nich robí.

- Milan, je tu bodrel ako na Krížnej uvedom si, že si na internáte a a my chceme vstať. - Milan chlap ako hora, ktorý vážil sedemdesiat kíl sa cítil dotknutý.Vyskočil z postele, bolo mu jedno, že je nahý , pristúpil k dverám a Karolovi vrazil jednu tak, že mu zlomil nos. Karči krvácal, nikto mu nevedel krvácanie zastaviť. Museli sme zobudiť starú vychovávateľku a táto riešila radikálne : zápisom do internátnej knihy a zavolala okamžite sanitku. Dobre rozbiehajú sa žúr skončil.

 Od vtedy prváci mali na mále, začala sa pre nich neslávna éra – Štvrtáci začali Karčiho šikanovať, obvinili ho za to, že môže za všetko a nemal sa vôbec ozvať. Medzi študentmi zavládol strach a obavy a pomaly si to zlízol každý prvák. Len čo sme prišli v pondelok zo školy začal pre nás priam vojenský výcvik. Ako prváci sme museli pochodovať. Karči zradca podľa štvrtákov, ten musel pochodovať najviac, dve hodiny a potom ho čakalo ešte päťdesiat klikov. Bolo to čosi strašné

 A vychovávatelia o ničom nevedeli.

- Čo len ceknete jediné slovo Červienkovi, ste živí medzi mŕtvymi. Je Vám to jasné. – vyhrážal sa Milan. Také to správanie si vtedy mohol dovoliť. Jeho otec bol zviera,veľký straník na kraji. Bol kamarát s riaditeľom internátu, myslím si, že tým je aj povedané všetko.

 Šikanu najviac prežíval Karči, štvrtáci si naňho sadli. V noci, keď spal, vrazili do jeho izby, musel vstať a kukať do pol štvrtej ako kukučka. Rehotali sa na ňom a zabávali. Na druhý deň mu zas spálili všetky knihy a Karči sa nemal z čoho učiť. Mlčal však, veľmi sa bál.

 Zhoršil sa mu prospech. Poradil som, aby to to povedal svojej triednej, bolo to však pre Karola neskoro. Zapadol do hlbokej depresie. Raz večer mi povedal. - Som v koncoch. Zabijem sa. – Neveril som mu. Karči a zabiť sa? To je holý nezmysel. Napriek všetkému šikana na internáte pokračovala

ďalší polrok

 Jedného dňa sa Karči šiel sprchovať – dlho neprichádzal. Tak som šiel za nim pozrieť do kúpeľne a našiel som ho obeseného. Na umývadle nechal odkaz pre všetkých so slovami:

- Už nevládzem, radšej sa obesím, akoby som tu ďalej žil. - Milana okamžite vyrazili zo školy i z internátu. Ja som na škole síce ostal, ale odišiel som na privát. Stratil som najlepšieho priateľa a tento príbeh so slučkou na krku mi dodnes nedáva spávať. 

 Keď som skončil školu, asi po šiestich rokoch som v Bratislave stretol Milana. Povedal mi. – Adam, to, čo sa vtedy na internáte stalo je mi veľmi ľúto. -

- Neskoro, Milan, neskoro. – odpovedal som mu priamo do očí . Ani som sa na neho nepozrel a stratil sa radšej v uličkách veľkomesta a kráčal v spomienkach dolu ulicou.

Gabo Németh

Gabo Németh

Bloger 
  • Počet článkov:  1 227
  •  | 
  • Páči sa:  0x

profesionálny knihovník, básnik, spisovateľ, od roku 2006 člen Spolku slovenských spisovateľov. Vydal básnické zbierky: Za súmraku, Slnko nad básňou, Rodinný album.V roku 2016 mu vyšla vo vydavateľstve Spolku slovenských spisovateľov už v poradí štvrtá básnická zbierka Srdce na kľúč. Táto zbierka dosiahla celkom slušný úspech.Prekladá sa do dvoch jazykov: do taliančtiny a čínštiny, preto sa autor rozhodol až po jeho preložení poslednej básnickej zbierky Srdce na kľúč ponúkne svoje dielo na slovenský trh.Domnieva sa totiž, že týmto zbierka Srdce na kľúč dosiahne to, čosi básnik Gabriel Németh zaumienil, nájsť svojimi veršami skutočnú cestu nielen k slovenskému čitateľovi ale aj zahraničnému.Momentálne Gabriel Németh dokončil svoj prvý román Slzy pre bolesť a mieri s ním do vydavateľstva IKAR.Autor sa venuje duchovnej poézii. Chce byť pokračovateľom katolíckej moderny a venovať sa spisovateľskej tvorbe ako autor - spisovateľ......, Zoznam autorových rubrík:  Nezaradenádenná čítanosťdenná čítannosť

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu