reklama

List, ktorý nemal byť nikdy napísaný

Paľko, priateľ môj, tak píšem. Tak, ako si mi to odkázal v emaili medzi 13. januárom 2011 a 18. januárom.2011, aby som písal, pretože som dostal dar od Boha. Žiaľ na môj list viac neodpíšeš. Odišiel si náhle a navždy bez rozlúčky. Srdce stíska a strašne bolí, veď odišiel priateľ, básnik, môj veľký priateľ Pavol Hudák.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Ja viem, je niečo medzi nebom a zemou, niečo čomu všetci vravia návrat do večnosti. Ale odísť tak náhle, neskonale, to sa Paľko, kamarát môj, akosi nerobí. Viem, nechcel si odísť, mal si ešte veľa práce tu, na zemi. Chcel si ešte toľko napísať, toľko prebádať ako novinár, chcel si, že napísať toľko básní, zájsť medzi priateľov pobudnúť s nimi pri dobrom vínku, žiaľ osud to chcel inak. Srdcová náhla príhoda.

Potom, že básnici nezomierajú na srdce? Žijú srdcom pre báseň, pre samotnú poéziu. Srdcom ako zvon. A ty si k takým básnikom patril, jednoznačne. Tvoja poézia bola čistejšia ako jasná číra obloha, ráno za oknami, na ktorú každé ráno hľadím, pozerám. Ako napríklad teraz, v tejto chvíli. Na pole padá námraza, zore sú krvavočervené. V diaľke spí dedina, uprostred kostolná veža. Taký je výhľad z okna a moje srdce stíska pri pohľade na mračná, na nebo, ktoré sa vo mne otvára ako krvavá spomienka na teba Paľko, priateľ môj.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pamätáš, Pali, rok 1992, železničná stanica Košice. Pešou zónou kráčajú dvaja básnici smerom na stanicu. Dvaja básnici ty a ja. Kupuješ dvojdecovku rumu a vravíš mi.

- A teraz sa napi! Aby si vedel, aký je pravý bohémsky život básnikov! -

Poprvýkrát som sa opil, a ty si bol tak šťastný, oči ti žiarili ako Edisonove žiarovky, tá tvoja neskutočná ľudská charizma. Pali, poviem ti to tak, chýbaš mi, slza sa láme na hrane, bolesť sa v srdci ostrí. Čo ti mám povedať, tvoj odchod jednoznačne bolí, strašne bolí. Bolí to, priatelia takí ako my? Boli sme veľkí priatelia. Vždy som sa na teba mohol spoľahnúť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prišiel si z Popradu, až do Čiernej nad Tisou vlastným autom na krst mojich básnických zbierok Slnko nad básňou a Rodinný album. Cítil si sa tak dobre medzi nami, veď vravím boli sme priatelia. A teraz, vlastne už nikdy neprídeš. Vieš Pali, ako to bolí, ako trhá hruď chlapa, ktorý navždy stratil priateľa, básnika?

Pali, vráť sa, prosím, vráť! Viem, sú chvíle, sú cesty bez návratu. Na tej tvoj ceste už návratu niet.

Tak dávam ti posledné zbohom s pocitom, že spomínať budem vždy, v každej chvíli na teba, na naše priateľstvo, na okamihy, na ktoré sa nedá zabudnúť.

Tak posledné zbohom, priateľ môj.

A tú dvojdecovku rumu uchovaj!. Keď nastane i môj čas, a dám zbohom tej zemi, vypijeme ju dodna. A vtedy budem nesmierne rád, že sme opäť spolu.

Gabo Németh

Gabo Németh

Bloger 
  • Počet článkov:  1 227
  •  | 
  • Páči sa:  0x

profesionálny knihovník, básnik, spisovateľ, od roku 2006 člen Spolku slovenských spisovateľov. Vydal básnické zbierky: Za súmraku, Slnko nad básňou, Rodinný album.V roku 2016 mu vyšla vo vydavateľstve Spolku slovenských spisovateľov už v poradí štvrtá básnická zbierka Srdce na kľúč. Táto zbierka dosiahla celkom slušný úspech.Prekladá sa do dvoch jazykov: do taliančtiny a čínštiny, preto sa autor rozhodol až po jeho preložení poslednej básnickej zbierky Srdce na kľúč ponúkne svoje dielo na slovenský trh.Domnieva sa totiž, že týmto zbierka Srdce na kľúč dosiahne to, čosi básnik Gabriel Németh zaumienil, nájsť svojimi veršami skutočnú cestu nielen k slovenskému čitateľovi ale aj zahraničnému.Momentálne Gabriel Németh dokončil svoj prvý román Slzy pre bolesť a mieri s ním do vydavateľstva IKAR.Autor sa venuje duchovnej poézii. Chce byť pokračovateľom katolíckej moderny a venovať sa spisovateľskej tvorbe ako autor - spisovateľ......, Zoznam autorových rubrík:  Nezaradenádenná čítanosťdenná čítannosť

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu