Recenzia: Eromantické láskovníky Yvone du Rich

Autor: Gabo Németh | 21.1.2012 o 17:11 | (upravené 21.1.2012 o 19:13) Karma článku: 7,39 | Prečítané:  394x

Vydavateľstvo Slnce, Senec : rok 2011

Zbierka básní poetky Eromantické láskovníky Yvone du Rich. vl. menom Ivony Ďuričovej , je výsledkom dlhej cesty, popretkanú literárnymi skúsenosťami, dlhej cesty za poéziou a slovom, ako takým. Dalo by sa povedať - je to cesta už zrelej autorky, ktorá sa nám čitateľom prihovára úrodou svojich básní, ako doslova, tak i dopísmena, do poslednej bodky tejto príťažlivej zbierky.

Samotný názov už veľa napovedá - Eromantické láskovníky. Už názov básnickej zbierky súvisí s úrodou. Eromantické láskovníky a vidieť, že sa urodilo, čosi plodné a úrodné. V básniach Yvone du Rich. cítiť lyrickú klasiku s prvkami moderných básnických prostriedkov. Tak vznikli príťažlivé básne, s novým puncom. Tak, akoby svojim básniam autorka dala nový šat. Básne sú plné lásky, ľudského citu, tejto známej reči srdca, akoby básne žiarili a vložili tak do dlane, to zvláštne teplo, ktoré básne majú a musia dať čitateľovi.

Eromantické láskovníky Ivony Ďuričovej obsahujú 52 básní. Zbierka je zložená do štyroch častí, takzv. Láskovníkov jarných, Láskovníkov letných, jesenných a zimných. Každá takáto kategória má svoje čaro a atmosféru, k nej prináležia samozrejme zrelé básne, plné sviežosti a dokonalosti.

I čiernobiele ilustrácie Oksany Lukomskej, ostávajú akýmsi nábojom, výtvarným impulzom, ktorý básne Yvony Du Rich posúvajú vpred a vpred. Samotná obálka Zdenky Nedomovej, akoby sa k nám prihovárala jazykom farieb, ktorým na prvý pohľad sa stáva príťažlivý a dodáva pocit zvláštnej, ale predsa priťahujúcej obrazotvornosti.

Autorka vie, čo je zamknúť sa do vlastnej kúpelne. Vie vnímať intímnu samotu vlastného tela a podať to pútavo a zaujímavo. Báseň Zamkla ma kúpelňa str.20, kde autorka vraví: Konturovacou ceruzkou na pery / si tetujem tvoje monogramy na pokožku pred zrkadlom / na pravom mieste ľavom prsníku srdce na srdce // už čoskoro linky tvojich pier / budú vpisovať do mňa to / čo si zozbieral/ kým nebolo možné/ dotýkať sa v jednom rybníku /. Zaujímavá sa stáva i báseň, ktorá nesie názov Oranžová: Slnko oblečené do reflexnej vesty/ ďaleko od ľudí / aj od sentimentu červených večerných románov / kontruje mojej autoreflexii // brúsim hrdzu zo zvyškov sírových lží/ jeden ma nimi chcel upáliť / lebo som nerozumela konvencii trhového mechanizmu / obchodu s falzifikátom tovaru označenom láska .

Ďalšia je báseň s moderným názvom Postlúdium str. 38 /...hrozná... / obsahy štiav stopových prvkov ústi/i/a v naplnení bobúľ / do praskania vytečením / duchovia prenikajú pokožkou / iba tak poláskať komory / chodby i prúdy // pavučinou sa vinie s /vetríkový homér/ aj vláčnosť / zotrvať objatá. Autorka taktiež vie, že hodiny v prítmi chodia po špičkách. Ako to tvrdí str. 56 / zakuklená do seba / snažím sa uspať melanchóliu/ na rozdiel od pozitívneho myslenia / neletí / ležím s ňou rovnobežne / rovnoležne / chýba ruko - jemník / výboje dôvernosti na h/ladenie h/rán . Zbierkou k záveru, akoby nastalo lúčenie str. 62 Lúče/nie / stále bude dostatok svetla / vnímanie piatimi zmyslami / je klamlivá projekcia / slnko sa nevystavuje na obdiv / iba svieti /

Básne Ivony Ďuričovej sú prínosom do slovenskej poézie, akousi bránou ku kvalitným básniam, bez ktorých cesta za poéziou neexistuje a nemôže ani existovať. Zastavme sa na tejto neskutočnej ceste a začítajme sa do básní Ivony Ďuričovej, do jej Eromantických láskovníkov. Verte, že sa to oplatí.

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.