Recenzia poézie, ktorá sa číta na dvakrát a vždy je očarujúca

Recenzia

autori : Ján Fifik a Vojtech Fifik

Čítanie na 2 krát

vydavateľstvo : Anna Nagyová

Prešov, 2013

Vydanie prvé

Po valentínskom čase sa priznám, dobre mi padlo začítať sa do básnickej zbierky autorov Jána Fifika a Vojtecha Fifika s príznačný názvom Čítanie na 2 krát. Táto zbierka písaná dvojautorským, netradičným štýlom, ma priviedla rozmýšľať o živote, ktorý nie je len o láske samej, ale najmä o bolesti, o sklamaniach. Už prvá báseň: str. 5. s názvom A čo teraz, čitateľa priam zasiahne, núti ho odrazu premýšľať, aký je život naozaj. Báseň jasne hovorí : / A čo teraz ? / / Kde začať , aby si videl koniec, ten neodvratný, možno i krutý, ale vždy spravodlivý./ Autor pokračuje ..., / Slzy ti padajú nechtiac, nič sa nevráti, nič nezmyjú. /. Prioritou a zvláštnosťou tejto básne je, že sa na tejto básni, ale i ostatných podieľa Vojtech Fifik a Ján Fifik básne doplňuje ďalej...., Tvorba Jána Fifika je vytlačená a zvýraznená, ostatné myšlienky, metafory sú tvorbou Vojtecha Fifika, povolaním architekta. Obaja autori potvrdili jediné, že v jednoduchosti veršov, v jednoduchosti metafor sa môže skrývať originalita, priťahujúca samotného čitateľa . Čo sa v tomto prípade podarilo. Z básne vanie akýsi smútok, sklamanie, kde žena je tou hlavnou hrdinkou, žena, ktorá tu už nie je medzi nami. A práve bolesť, ktorá je opísaná zvláštnou a nenútenou formou zaujme.

Báseň je akýmsi príbehom príbehov a to nielen táto báseň, ale i ostatné básne. Táto poézia je jednoducho zo života, akým naozaj v skutočnosti je, nanič sa nehrá. Áno, básne Jána Fifika a Vojtecha Fifika sú o živote zo života. Nevyhýbajú sa žiadnym témam, ani politiky ako takej. Akoby by sa samé sypali z rukáva, sú priame, jednoduché, ale vždy originálne a úderné.

V zbierke nájdeme básne o bytí, nebytí, akejsi cesty, paralely, hľadania pravdy medzi nebom a zemou. Svedčí o tom i báseň Domov, str. 4O, ktorá k čitateľovi sa prihovára takto. / Domov - len taký medzi zemou a nebom / ach, tá nenaplniteľná ludská túha odveká / pre vás pre perly úst, srdca, duše a umu pre človeka /. Ku každej poézii sa kráča postupným krokom, napríklad i krokom do vlastnej jesene. O tom vedia svoje obaja autori, ktorí sa v básni Krok, str. 82 navzájom dopňajú. / Jeseň je ošiaľ zlata / Jeseň je ošiaľ zlatá / čo prepadá sa na dno blata tak bezmocne / ako zaspáva muška v sieti pavučiny / v poslednom záblesku leta /.

Poézia dvoch autorov Jána Fifika a Vojtecha Fifika, je čímsi zvláštna, svojou atmosférou, ktorú autori vo svojej poézii dokážu vytvoriť. Táto poézia dokáže byť priťahujúca, dokáže byť korením originality. Zaželajme jej, čo najväčší okruh čitateľov. Bude to silná satisfakcia ušľachtilého umenia, akým veršotepectvo, písanie básní naozaj je.

Gabriel Németh

Gabo Németh

Gabo Németh

• Počet článkov:  1 227
  •  |

profesionálny knihovník, básnik, spisovateľ, od roku 2006 člen Spolku slovenských spisovateľov. Vydal básnické zbierky: Za súmraku, Slnko nad básňou, Rodinný album.V roku 2016 mu vyšla vo vydavateľstve Spolku slovenských spisovateľov už v poradí štvrtá básnická zbierka Srdce na kľúč. Táto zbierka dosiahla celkom slušný úspech.Prekladá sa do dvoch jazykov: do taliančtiny a čínštiny, preto sa autor rozhodol až po jeho preložení poslednej básnickej zbierky Srdce na kľúč ponúkne svoje dielo na slovenský trh.Domnieva sa totiž, že týmto zbierka Srdce na kľúč dosiahne to, čosi básnik Gabriel Németh zaumienil, nájsť svojimi veršami skutočnú cestu nielen k slovenskému čitateľovi ale aj zahraničnému.Momentálne Gabriel Németh dokončil svoj prvý román Slzy pre bolesť a mieri s ním do vydavateľstva IKAR.Autor sa venuje duchovnej poézii. Chce byť pokračovateľom katolíckej moderny a venovať sa spisovateľskej tvorbe ako autor - spisovateľ......, Zoznam autorových rubrík:  Nezaradenádenná čítanosťdenná čítannosť